Numizmatika, Praha, Mělník ..."Karlova cena za numizmatiku" 2017-21 / Ceny ČSR dukátov

❀ Knedlík Škoda 706 RTO

Publikované 26.04.2020 v 17:35 v kategórii Iné ❀, prečítané: 37x

Autobus Škoda 706 RTO byl díky svému tvaru přezdíván „vajíčko“ nebo „okurka“ nebo „knedlík“.
Škoda 706 RTO (rekonstruovaný trambusový osobní) je typ československého autobusu, který byl vyráběn národním podnikem Karosa mezi lety 1958 a 1972 (první prototyp již roku 1956). Autobusy 706 RTO byly vyráběny ve čtyřech variantách: 706 RTO MTZ (městský tuzemský), 706 RTO MEX (městský exportní), 706 RTO KAR (meziměstský linkový) a 706 RTO LUX (meziměstský dálkový – autokar). Poslední modifikací vozu 706 RTO byl kloubový autobus Škoda 706 RTO-K vyrobený v jediném exempláři. Škoda 706 RTO mala maxmálnu rýchlosť asi 60 km/h, spotrebu paliva do 30 litrov na 100 km a mala manuálnu prevodovku Praga 5+1.
(Toto uviedla okrem iného česká Wikipedie o Autobuse Škoda 706 RTO)

Bol to nezabudnuteľný a legendárny autobus môjho detstva a mojich stredoškolských čias. Neskutočne pomalý, nádherný a neopakovateľný. Myslím si, že tých 60 km/hodinu tento Knedlík dosahoval len pri jazde z kopca. A pri jazde s prívesom sa išlo určite menej ako 50 km/hod. Na úvod som vybral obrázky Škody 706 RTO z mestskej hromadnej dopravy, teda červené. Na jednom z obrázkov je autobus i s poľským autobusovým prívesom Jelcz PO-1 používaným i v Československu. Obrázky sú z YouTube.


Modré Škody 706 RTO boli medzimestské spoje. Ich rýchlosť bolo možné porovnať iba s jazdou na spiatočku u osobného vozidla. Cestoval som dosť často na týchto "vrbákoch", ktoré stáli pri každej vŕbe, na trase NR-LV. Cesta trvala vždy minimálne jednu hodinu a 45 minút. Stránka vzdialenosti.sk dnes udáva vzdialenosť týchto miest 45,3 km a čas potrebný na cestu 45 minút. Pre porovnanie neporovnateľného - na Forde Scorpio z tých čias sa dala cesta NR-LV s trochu ťažšou nohou na plyne zvládnuť aj počas bežnej premávky za 28 minút. To bol víťazný čas jedného dvoch rivalov na Scorpio. 


Škoda 706 RTO LUX

Kloubový autobus Škoda 706 RTO-K vyrobený v jediném exempláři

Škoda 706 RTO upravená na kabriolet a na náves

A takto sa na tom jazdí. Fanda to umí, takže sa to zdá ako hračka. Ale radenie prevodových stupňov na nesynchronizovanej prevodovke dnes už ovláda málo ľudí. Dovolím si tvrdiť, že jazda na Škode 706 RTO si vyžaduje väčšiu zručnosť, ako jazda na Prage V3S, alebo S5T, či Tatre 148, 813 a 815. Nižšie uvádzam link, embed kód a klip.

https://www.youtube.com/watch?v=Q2pHSUu1Ty0<iframe width="980" height="551" src="https://www.youtube.com/embed/Q2pHSUu1Ty0" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Predchodcom Škody 706 RTO bola Škoda 706 RO a nástupcom bola Karosa ŠM 11.
 

Zdroje : vlastný text, Wikipedie, YouTube, screenshoty z YouTube